Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 24, 2011

Gescheiden onderwijs bevestigt stereotypen

Studenten die gescheiden onderwijs volgen zijn niet noodzakelijk beter opgeleid dan collega's uit gemengde klassen, maar zijn wel meer geneigd om stereotypen over de geslachten te aanvaarden. Dat zeggen wetenschappers van de Pennsylvania State University. Er wordt aan toegevoegd dat het gescheiden onderwijs de studenten niet de mogelijkheid biedt om met het andere geslacht samen te werken en de vaardigheden te ontwikkelen om met elkaar om te gaan.

"Om gescheiden onderwijs te rechtvaardigen, moeten er duidelijke bewijzen worden aangevoerd dat het systeem tot betere resultaten leidt," merkt Lynn Liben, professor psychologie aan de Pennsylvania State University, op. "Er is tot nu toe echter weinig concrete steun voor de veronderstelling dat gescheiden onderwijs een betere leeromgeving zou creƫren. Gescheiden onderwijs is niet noodzakelijker wijze slechter, maar voordelen zijn er tot nu toe nog niet aangetoond."

Voorstanders voeren aan dat verschillen in de hersenen tussen jongens en meisjes een afzonderlijke onderwijsstijl vergen. "Er zijn echter weinig verschillen in de hersenen gevonden en geen enkele variatie kan worden gelinkt aan een ander leerproces," voert Liben aan. "Daarentegen leren de studenten de redenen voor de scheiding in zich op te nemen. Al na twee weken gescheiden onderwijs, beginnen zich stereotypes over het andere geslacht te ontwikkelen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home