Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 23, 2011

Amerikaanse consument laat duurzaamheid vallen

Consumenten in de Verenigde Staten zijn minder geïnteresseerd in milieuvriendelijke producten en de duurzaamheidsproblematiek dan de voorbije periode. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau GfK Roper Consulting. De trend is volgens de onderzoekers vooral te wijten aan de moeilijke financiële klimaat. Er wordt opgemerkt dat 41 procent van de Amerikaanse consumenten economische veiligheid belangrijker vindt dan de duurzaamheidsproblematiek. Dat betekent een stijging met 13 procentpunten tegenover drie jaar geleden.

Er wordt aan toegevoegd dat 33 procent van de ondervraagden van mening is de ecologische problematiek bijzonder ernstig genomen moet worden en voor iedereen een prioriteit zou moeten zijn. Drie jaar geleden bleek echter 46 procent van de Amerikanen die mening toegedaan te zijn. Bovendien zegt 37 procent van de ondervraagden dat de bedrijven hun verantwoordelijkheid op het gebied van leefmilieu opnemen. Drie jaar geleden was dat slechts 29 procent.

Ook zegt nog slechts 39 procent van de ondervraagden dat de beweringen van bedrijven over duurzame realisaties niet geloofwaardig zijn. Dat was drie jaar geleden nog 48 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat nog slechts 30 procent van de Amerikanen de voorbije twee maanden een product met milieuvriendelijke eigenschappen heeft gekocht, tegenover 36 procent drie jaar geleden. Tegelijkertijd zegt 24 procent producten te vermijden die geen positieve bijdrage leveren tot het leefmilieu. Dat was drie jaar geleden nog 30 procent.

Wel zegt 63 procent van flessenwater meer overgeschakeld te zijn op leidingwater. Dat betekent een stijging met 5 procentpunten tegenover drie jaar geleden. Ook zegt 39 procent bij het winkelen een herbruikbare tas mee te nemen naar de supermarkt. Dat betekent een stijging met 11 procentpunten tegenover drie jaar geleden.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home