Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 22, 2011

Ook rijkere consument stelt zich opnieuw voorzichtiger op

De onzekere economische omstandigheden hebben ook het vertrouwen van de rijkere consument aangetast. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Unity Marketing. Daarbij wordt opgemerkt dat het vertrouwen van deze groep tijdens het tweede kwartaal van dit jaar tot het laagste niveau in twee jaar was teruggezakt. Daarbij wordt opgemerkt dat 27 procent van deze consumentengroep aangaf minder te besteden dan één jaar geleden. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar was dat nog 25 procent en tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar 23 procent.

Tegelijkertijd gaf tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 26 procent van de rijkere consumenten aan meer te besteden dan één jaar geleden. Dat is volgens de onderzoekers het laagste cijfer in twee jaar tijd. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar gaf nog 33 procent aan meer te besteden dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat deze rijkere consumenten zich ook voorzichtiger opstellen voor de aankoop van luxeproducten. De meeste respondenten gaven aan volgend jaar die bestedingen op hetzelfde niveau te houden.

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar waren de rijkere consumenten nog optimistischer over hun luxebestedingen. Toen gaf 30 procent aan meer te zullen besteden. Tijdens het tweede kwartaal is dat echter teruggevallen tot 24 procent. Er wordt wel opgemerkt dat de rijkere consumenten daarentegen het gebruik van media willen opdrijven. Daarbij wordt gesteld dat deze groep gemiddeld 30,3 uur per week aan het internet zegt te besteden. Dat is vijf uur meer dan vorig jaar.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home