Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 23, 2011

Voorkeur voor primetime-televisie gevoelig verschoven

De voorkeuren van het Amerikaanse televisiepubliek tijdens primetime hebben het voorbije decennium een belangrijke verschuiving laten optekenen. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat vooral reality-televisie tijdens het voorbije seizoen een gevoelig grotere populariteit kent dan tien jaar geleden, al lijkt het genre over zijn absolute populariteitspiek heen te zijn.

Tien jaar geleden vertegenwoordigde reality ongeveer 22 procent van het Amerikaanse primetime-publiek. Dat aandeel was het voorbije jaar opgelopen tot ongeveer 56 procent. Dat betekent echter geen absoluut record, want drie jaar geleden werd een aandeel van 77 procent bereikt. Nielsen merkt op dat de groeiende populariteit van reality het voorbije decennium vooral ten koste is gegaan van het sitcom-format. Tien jaar geleden bedroeg het aandeel van de sitcom in primetime nog 39 procent, maar dat was twee jaar geleden gedaald tot 7,4 procent om daarna uit de top te verdwijnen.

De populariteit van de sitcom werd volgens Nielsen nog verder uitgehold door het drama-format. Die programma's hadden tien jaar geleden een aandeel van 29,5 procent. Dat cijfer was vijf jaar geleden met ups en downs gestegen tot een piekniveau van 43 procent. Sindsdien is dat aandeel echter opnieuw gedaald tot ongeveer 22 procent. Het aandeel van het sport-format bleef nagenoeg het hele decennium ongeveer op 9 procent, maar dat is de jongste twee jaar gestegen tot ongeveer 20 procent.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home