Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, September 25, 2011

Sociale media doen marketing en public relations versmelten

Grote concerns denken er steeds meer aan om marketing en public relations verder te integreren. Daarmee hopen ze hun activiteiten beter te kunnen afstellen op consumenten die gebruik maken van sociale media. Dat is de conclusie van een enquête van The Holmes Report. Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de ondervraagden aan de divisie public relations de belangrijkste verantwoordelijkheid geven voor sociale media. De afdeling marketing wordt door 8 procent van de bedrijven gebruikt als belangrijkste speerpunt voor die activiteiten.

Eén van de problemen waarmee marketing wordt geconfronteerd is volgens de ondervraagden de uitdaging om gelijke tred te blijven houden met het evoluerend communicatie-landschap. "Nagenoeg elke dag verschijnen er nieuwe media die een impact kunnen hebben op de conversaties die belanghebbenden kunnen voeren over merken," merkt Christa Carone, chief marketing officer bij Xerox, op. Er wordt dan ook toegegeven dat de nieuwe media in belangrijke mate het marketing-landschap een nieuwe vorm hebben gegeven.

"Sociale media hebben de consument een sterkere stem verleend," voert David Roman, chief marketing officer bij Lenovo, aan. "Die stem valt ook niet meer te kanaliseren en is vaak onvoorspelbaar." Simon Sproule, vice-president marketing bij Nissan, stelt echter dat de evolutie nieuwe opportuniteiten heeft gecreëerd om met consumenten in contact te treden. Het internet heeft volgens Sproule weliswaar een verandering geforcerd, maar hij voert aan dat objectiviteit een natuurlijke evolutie is van een meer efficiënte storytelling.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home