Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 02, 2011

Oudere gebruikers nog niet gewend aan de like-functie

Vrouwelijke gebruikers van Facebook hebben een bovengemiddelde neiging om op reclamelinks te klikken, terwijl de jongere gebruikersgroep zich sneller als fan bij een merk aansluit. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau SocialCode. De onderzoekers noemen het opvallend dat er geen noodzakelijk verband is tussen fans en klikgedrag. Daarbij wordt er onder meer op gewezen dat gebruikers boven de vijftig jaar bijna 30 procent meer geneigd te zijn om op een reclame te klikken, maar tegelijkertijd 10 procent minder snel een fan zullen worden.

"In het algemeen voelen jongere gebruikers van Facebook zich meer comfortabel met de like-knop dan oudere gebruikers,"' merkt Laura O'Shaughnessy, chief executive van SocialCode, op. "Oudere gebruikers treden massaal toe tot Facebook, maar daarmee vormen ze ook de nieuwste publiek van de sociale netwerksite. Dat betekent dat ze op het platform nog geen groot vriendennetwerk hebben uitgebouwd. De reclames hebben bij deze doelgroep dan ook geen grote sociale context."

Uit het onderzoek komt naar voor dat vijftigplussers 28,2 procent meer geneigd om op reclames te klikken dan de groep tussen achttien en negenentwintig jaar. Verder blijkt dat dat vrouwen 11 procent meer geneigd zijn om op Facebook-reclames te klikken dan mannen. Ook zijn vrouwelijke vijftigplussers 31 procent meer geneigd om te klikken op een reclame dan hun jongere seksegenotes. Mannen zijn daarentegen 2,2 procent meer geneigd om de like-button te gebruiken dan vrouwen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home