Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 02, 2011

Internet heeft aandeel in driekwart autoverkopen

Het internet krijgt een steeds belangrijkere rol voor de autosector. Dat blijkt uit een onderzoek van het digitale mediabedrijf Specific Media, eigenaar van MySpace, bij Britse consumenten. Daarbij wordt opgemerkt dat 74 procent van de ondervraagden te kennen geeft dat het internet een belangrijk onderdeel vormt van de beslissing over de aankoop van een auto. Daarbij geeft 66 procent van de respondenten aan dat het internet de mogelijkheid biedt om onafhankelijke beslissingen te nemen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 48 procent van de ondervraagden van mening is dat het internet een brede waaier van keuzemogelijkheden biedt. Ook geeft 38 procent van de respondenten aan het zoeken naar informatie over auto's op het internet interessant te vinden. Bovendien blijkt 32 procent plezier te beleven aan die online research. De onderzoekers stelden ook vast dat 33 procent zich door het internet minder afhankelijk vindt van het bezoek aan een dealer, terwijl 36 procent benadrukt te voelen meer controle te hebben over de aankoop.

"De daadwerkelijke aankoop kent echter niet echt een grote verschuiving," merken de onderzoekers op. "De hoofddealers zorgen immers nog altijd voor 56 procent van de verkopen, terwijl nog eens 20 procent daarvoor naar andere dealers en garages gaat. Websites hebben slechts een aandeel van 3 procent in de verkopen. Dat betekent dat er nog geen grote druk is op de verkoop van de dealers, maar die moeten hun aanpak wel aanpassen aan de nieuwe gedragingen van de consument."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home