Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 01, 2011

Amerikaanse merk verliest 1,2 triljoen dollar aan waarde

De Verenigde Staten hebben als merk sinds april van dit jaar 1,2 triljoen dollar aan waarde verloren. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Brand Finance. De terugval is volgens het rapport onder meer te wijten aan de verlaging van de kredietwaardigheid van de Verenigde Staten door het ratingbureau Standard & Poor's, maar ook door de grotere inflatie en hogere werkloosheid. De waarde van het Amerikaanse merk wordt nu nog geraamd op 11,4 triljoen dollar. Daarmee vormen de Verenigde Staten echter nog altijd het meest waardevolle merk van de hele wereld.

"Die waarde weerspiegelt het feit dat de Verenigde Staten nog altijd de grootste economie van de wereld vormen en de enig overblijvende supermacht zijn," merkt Brand Finance op. "Bovendien geeft dat ook de status van de Amerikaanse dollar als de reservemunt van de wereld aan." Er wordt echter opgemerkt dat een verdere kredietverlaging van de Verenigde Staten ertoe zouden leiden dat de waarde van het Amerikaanse merk onder Canada, Australiƫ en Zuid-Korea zou uitkomen.

"Het Amerikaanse merk staat echter onder bijzondere druk," merkt David Haigh, chief executive van Brand Finance, op. "De Verenigde Staten hebben een decennium van crisis in de zakenwereld en de buitenlandse politiek achter de rug. Daar zijn nu zware economische problemen bijgekomen. De lage consumentenbestedingen, een statische vastgoedmarkt en de problemen met de openbare schuld hebben allemaal hun tol geƫist van de waarde van het Amerikaanse merk."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home