Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 31, 2011

Twitter belangrijkste sociale platform voor financiële sector

Financiële merken maken een groter gebruik van sociale media voor marketing en klantendiensten. Dat is de conclusie van een Amerikaanse studie van het onderzoeksbureau Corporate Insight. Daarbij wordt opgemerkt dat de sector voor die activiteiten in eerste instantie gebruik maakt van Twitter, gevolgd door Facebook. Het onderzoek geeft aan dat 67 procent van de belangrijkste financiële instellingen op de Amerikaanse markt een officiële aanwezigheid hebben op Twitter, tegenover 59 procent op Facebook.

De aanwezigheid op Twitter is sinds oktober vorig jaar met 10 procentpunten gegroeid. Bij Facebook is er sprake van een groei met 3 procentpunten. Drie jaar geleden had slechts 15 procent van de betrokken instellingen een aanwezigheid op Twitter, terwijl 32 procent actief was op Facebook. Er wordt aan toegevoegd dat inmiddels 45 procent van de onderzochte bedrijven minstens twee accounts heeft op Twitter, tegenover 38 procent op Facebook.

Daarbij wordt opgemerkt dat de financiële bedrijven in eerste instantie een algemene account op sociale netwerken opzetten en vervolgens een reeks secundaire projecten opzetten voor specifieke onderwerpen of producten. Daarbij wordt onder meer gewezen op rekruterings-pagina's, speciale aanbiedingen voor onder meer kredietkaarten, caritatieve initiatieven en speciale campagnes rond sponsoring en promotie. Ook worden vaak specifieke klantendiensten en financieel advies aangeboden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home