Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 31, 2011

Mobiele commerce kent snelle groei in China

Mobiele commerce kent in China een bijzonder snelle groei. Zowel bij de consumenten als retailers kan er een grote interesse in het kanaal worden opgemerkt. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Analysys International. Opgemerkt wordt dat de Chinese m-commerce tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet realiseerde van 1,67 miljard yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 261 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar bedroeg de omzet 880 miljoen yuan.

Aankopen op het mobiele internet realiseerden het voorbije kwartaal een omzet van 1,2 miljard yuan. Betalingen op mobiele terminals bij retailers vertegenwoordigden een besteding van 470 miljoen yuan. De groei wordt volgens de onderzoekers onder meer gedragen door de stijgende verkoop van smartphones. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werden er in China 16,8 miljoen smartphones verkocht, tegenover 13,5 miljoen exemplaren tijdens dezelfde periode vorig jaar.

"Op korte termijn zal m-commerce echter vooral een aanvulling op het traditionele distributiekanaal vormen," aldus Analysys International. "Er moet immers een netwerk van mobiele terminals worden uitgebouwd. Dat zal de nodige tijd in beslag nemen." Er wordt daarbij op gewezen dat Yihaodian, specialist in e-commerce en gedeeltelijk eigendom van Wal-Mart, onlangs in de metro van Shanghai gestart is met digitale shopping-muren. Daarbij werd aan consumenten de mogelijkheid geboden om op digitale displays goederen te kopen, met een levering binnen de vierentwintig uur.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home