Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 27, 2011

Televisie en internet steeds meer bondgenoten

Televisie en internet vormen steeds meer allianties om het aankoopgedrag van de consument te beïnvloeden. Dat is de conclusie van een Britse studie van het onderzoeksbureau GfK en consulent Deloitte. Daarbij wordt opgemerkt dat inmiddels de meerderheid van de consumenten op het internet actief is terwijl er naar televisie wordt gekeken. Slechts 22 procent van de ondervraagden zou de twee media nog nooit hebben gecombineerd.

"Er is hier duidelijk sprake van een groeiende trend," merken de onderzoekers op. "Vorig jaar gaf nog 39 procent te kennen nooit simultaan gebruik te maken van televisie en internet." Er wordt aan toegevoegd dat inmiddels 45 procent van de ondervraagden online shopt terwijl er naar televisie wordt gekeken. Bij vrouwelijke consumenten loopt dat op tot 50 procent. Ook blijkt 20 procent van de consumenten tussen achttien en vierentwintig jaar een online aankoop gedaan te hebben na het product of de dienst eerst op televisie gezien te hebben.

Bij die bevolkingscategorie zijn volgens de onderzoekers alleen de winkelvloer (32 procent) en aanbevelingen van vrienden en familie (21 procent) belangrijker stimulansen te zijn om een aankoop te doen. Het sociale netwerk Facebook realiseert op dat vlak slechts een score van 3 procent, gevolgd door Twitter (2 procent) en de andere sociale netwerken (1 procent). "Door de alliantie met het internet kunnen consumenten binnen het tijdsbestek van een reclameblok bijkomende informatie opzoeken," merken de onderzoekers op. "Daarmee heeft televisie een gigantische troef ter beschikking."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home