Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 15, 2011

Sociale media dragen evolutie internet in Asia-Pacific

In de regio Asia-Pacific kennen de digitale gewoontes een snelle evolutie. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Burson-Marsteller. Er wordt opgemerkt dat de regio inmiddels 1,9 miljard internetgebruikers telt. Daarmee heeft het online medium een penetratie van 58 procent. De onderzoekers stellen dat elk land uit de regio sinds het begin van de eeuw een penetratiegroei met meer dan 100 procent heeft laten optekenen. In Vietnam werd een groei met meer dan 12.000 procent opgetekend.

In Zuid-Korea wordt inmiddels een penetratie van van 81,2 procent opgetekend. In China bedraagt dat daarentegen slechts 35,6 procent, in Indonesië 16,5 procent en in India slechts 8,2 procent. "Rekening houdend met de grote populatie van die landen, zal het belangrijkste gedeelte van de toekomstige groei wellicht uit die landen komen," voert Burson-Marsteller aan. In China is RenRen met 131 miljoen gebruikers het belangrijkste sociale netwerk. In Zuid-Korea is dat CyWorld (18 miljoen), in Vietnam Zing (15 miljoen), in Japan Mixi (14,5 miljoen) en in Taiwan Wretch (9 miljoen).

In alle andere landen uit de regio is Facebook leider, met 38,8 miljoen gebruikers in Indonesië, 29,4 miljoen in India, 25,3 miljoen in de Filipijnen en meer dan 10 miljoen in Maleisië, Thailand en Australië. Facebook heeft inmiddels een penetratie van 91,5 procent opgebouwd in de Filipijnen, gevolgd door Singapore (82,2 procent), Thailand en Maleisië (75 procent) en Australië en Indonesië (70 procent). Bij zoekmachines is Baidu marktleider in China (88,9 procent), Naver in Zuid-Korea (84 procent) en Yahoo in Taiwan (92,2 procent), Hongkong (84,5 procent) en Japan (81,3 procent).

Er wordt opgemerkt dat sociale media in het algemeen meer pageviews genereren dan de traditionele media-alternatieven. "Dat toont het grote engagement met de nieuwe generatie van online communicatie-instrumenten," stipt Burson-Marsteller aan. Ook wordt opgemerkt dat de sterke regulering in China ertoe geleid heeft dat het lokale internet er wordt gedomineerd door de plaatselijke bedrijven Youku, Sina, Taobao, QQ en Baidu.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home