Flexibele tol moet verkeerscongestie helpen oplossen
Op de autostrade tussen Jeruzalem en Tel Aviv in Israël wordt een verkeersgeleiding met een variabel tolsysteem uitgetest. Het systeem, dat werd ontwikkeld door het Duitse conglomeraat Siemens, laat de tol voor snelle rijbanen variëren naargelang de verkeersdrukte. Daardoor kunnen autobestuurders volgens Siemens kiezen tussen een betaling voor een snellere rijbaan en het gebruik van de drukkere rijkstroken. Maar tegelijkertijd moet het systeem tot een optimaal gebruik van de tolbanen leiden en het verbruik en uitstoot terugschroeven.
"Vele drukbevolkte gebieden worden geconfronteerd met verkeersproblemen tijdens piekperiodes," merkt Siemens op. "Op dergelijke locaties wordt vaak gebruik gemaakt van tolwegen, wat een gedeelte van het publiek zou moeten aanzetten om voor het openbaar vervoer te kiezen en op die manier de verkeersdruk te verlichten. Het probleem is echter dat de capaciteit van de tolwegen optimaal gebruik gemaakt zou moeten kunnen worden en verkeersopstoppingen worden bereikt."
Het systeem Siemens Mobility meet echter de snelheden en drukte op de tolbanen en de vrije rijstroken, waarbij aan de hand van een algoritme de hoogte van het tolgeld wordt bepaald. "Wanneer er weinig verkeer is, ligt de tolheffing laag," verduidelijkt Siemens. "Daardoor worden meer autobestuurders aangezet om de snelle rijbaan te gebruiken. Bij drukker verkeer wordt de tol echter optrokken, waardoor een aantal autobestuurders voor een andere oplossing zullen kiezen en een congestie wordt vermeden."
De tarieven worden in realtime aangepast en aangeduid. Met een videosysteem wordt de nummerplaat van het voertuig bij het oprijden van de tolbaan geregistreerd, waarop de verrekening rechtstreeks met de bankrekening van de automobilist gebeurt. "Het systeem kan ook voorzien dat bussen en volzette personenwagens van de heffing worden vrijgesteld," merken de Duitse ontwikkelaars op. Siemens verwacht onder meer grote interesse uit de Verenigde Staten, waar al vele tolbanen in gebruik zijn, maar voorlopig zonder flexibele heffingen.
"Vele drukbevolkte gebieden worden geconfronteerd met verkeersproblemen tijdens piekperiodes," merkt Siemens op. "Op dergelijke locaties wordt vaak gebruik gemaakt van tolwegen, wat een gedeelte van het publiek zou moeten aanzetten om voor het openbaar vervoer te kiezen en op die manier de verkeersdruk te verlichten. Het probleem is echter dat de capaciteit van de tolwegen optimaal gebruik gemaakt zou moeten kunnen worden en verkeersopstoppingen worden bereikt."
Het systeem Siemens Mobility meet echter de snelheden en drukte op de tolbanen en de vrije rijstroken, waarbij aan de hand van een algoritme de hoogte van het tolgeld wordt bepaald. "Wanneer er weinig verkeer is, ligt de tolheffing laag," verduidelijkt Siemens. "Daardoor worden meer autobestuurders aangezet om de snelle rijbaan te gebruiken. Bij drukker verkeer wordt de tol echter optrokken, waardoor een aantal autobestuurders voor een andere oplossing zullen kiezen en een congestie wordt vermeden."
De tarieven worden in realtime aangepast en aangeduid. Met een videosysteem wordt de nummerplaat van het voertuig bij het oprijden van de tolbaan geregistreerd, waarop de verrekening rechtstreeks met de bankrekening van de automobilist gebeurt. "Het systeem kan ook voorzien dat bussen en volzette personenwagens van de heffing worden vrijgesteld," merken de Duitse ontwikkelaars op. Siemens verwacht onder meer grote interesse uit de Verenigde Staten, waar al vele tolbanen in gebruik zijn, maar voorlopig zonder flexibele heffingen.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home