Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 13, 2011

Aziatische reclame geconfronteerd met groeivertraging

De reclamegroei in de regio Asia-Pacific kent een vertraging. Dat is het gevolg van de bredere economische problemen in de wereld. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Media Partners Asia. Verwacht wordt dat de reclamesector in Asia-Pacific dit jaar nog met 4,3 procent zal toenemen, tegenover een groei met 8,6 procent vorig jaar. In juni had Media Partners Asia voor dit jaar nog een groei met 5,2 procent in het vooruitzicht gesteld. Volgend jaar zou in Azië een groei kennen met 7 procent.

"Door de schuldencrisis in de Verenigde Staten en Europa, de volatiliteit op de financiële markten, de dalende export en een brede fiscale onzekerheid moesten die prognoses echter worden bijgeschaafd," benadrukt de consulent. Voor India was eerder een groei met 15 procent verwacht, maar door de inflatie van de voedselprijzen en duurdere grondstoffen moest dat tot 11,4 procent worden bijgesteld. Door een problematische retailomgeving en het dalende ondernemersvertrouwen moest ook in Australië de groei van 3 procent naar 1 procent worden bijgestuurd.

In Japan was eerder gewag gemaakt van een status-quo, maar door de natuurrampen die het land hebben getroffen, moet daar volgens de consulent nu rekening gehouden worden met een inkrimping van 2,5 procent. "Omdat India en Indonesië slechts voor 20 procent van hun bruto binnenlands product afhankelijk zijn van export, zal de sector in die landen wellicht sterke resultaten blijven optekenen," merkt Media Partners Asia nog op. "Zuid-Korea, Taiwan, Hongkong en Singapore zijn echter meer kwetsbaar." Zuid-Korea zou nog wel een groei tussen 5 procent en 6 procent kennen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home