Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 15, 2011

Gedrukte media populairste platform voor mobiele barcodes

In de Verenigde Staten hebben tijdens de maand juni meer dan veertien miljoen consumenten een quick response code (QR) of barcode gescand met hun mobiele telefoon. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau ComScore. De groeiende populariteit heeft volgens ComScore te maken met de grotere bekendheid van de codes en de stijgende penetratie van smartphones. Mark Donovan, vice-president mobile bij ComScore, merkt op dat het moeilijk is om nog door een grote stad te wandelen of een publicatie te openen, zonder de specifieke streepjescodes op te merken.

ComScore wijst erop dat smartphones verantwoordelijk zijn voor 85 procent van de scans. Uit het onderzoek blijkt dat mannelijke consument 61 procent van de gebruikersgroep vormen. De leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar heeft een aandeel van 53 procent. Consumenten met een inkomen van meer dan 100.000 dollar vertegenwoordigden 36 procent van alle gebruikers. Ook blijkt dat magazines en kranten de belangrijkste bronnen vormen (49 procent), gevolgd door verpakkingen (35 procent) en websites (27 procent).

Verder in de rangschikking volgen posters, fliers en kiosken (24 procent). De dominantie van gedrukte media heeft volgens Donovan te maken met het gebruiksgemak. "Het is heel gemakkelijk om de codes in tijdschriften en kranten te scannen," merkt hij op. "Ook televisie is een mogelijkheid, maar wanneer men de mobiele telefoon niet onmiddellijk binnen handbereik ligt, wordt het scannen al veel minder evident. Slechts 12 procent van de consumenten geeft aan op televisie een code gescand te hebben."

Er wordt aan toegevoegd dat 58 procent van de consumenten de codes thuis heeft ingescand, gevolgd door een retailwinkel (39 procent). De openbare ruimte en het openbaar vervoer hebben slechts een aandeel van 13 procent. Donovan zegt wel te verwachten dat in alle categorieën een verdere groei zal worden opgetekend.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home