Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 15, 2011

Wereldwijde zoekmachinemarkt 780 miljard dollar waard

Wanneer alle voordelen voor consumenten, adverteerders en mediabedrijven worden ingecalculeerd, heeft de wereldwijde zoekmachinemarkt een waarde van 780 miljard dollar. Dat is de conclusie van een rapport van consulent McKinsey. Van dat bedrag wordt volgens het rapport 540 miljard dollar rechtstreeks bijgedragen tot de economie. McKinsey voegt er aan toe bij zijn berekeningen een conservatieve benadering gehanteerd te hebben, zodat de reƫle waarde van de zoekmachinemarkt in de praktijk wellicht nog hoger zou liggen.

McKinsey merkt op dat de zoekmachinemarkt onder meer bijdraagt tot een grotere prijstransparantie, tijdsbesparing, een grotere merkbekendheid, informatieverstrekking en nieuwe zakelijke modellen, zoals prijsvergelijkingssites. De consulent voegt er aan toe dat er vorig jaar wereldwijd 1,6 triljoen zoekopdrachten werden ingevoerd. Google alleen indexeerde vorig jaar meer dan 1 triljoen unieke webadressen. In de Verenigde Staten voerde de consument gemiddeld 1.500 zoekopdrachten in.

Er wordt aan toegevoegd dat de zoekmachinemarkt een bijdrage tussen 1 procent en 2 procent oplevert aan de omzet van de retailsector. Volgens McKinsey wordt een investering in zoekmachine-activiteiten reclame zeven keer wordt terugbetaald. Dat betekent in de Verenigde Staten een opbrengst van 121 miljard dollar. Voor Duitsland wordt gewag gemaakt van een opbrengst van 13 miljard dollar, voor Frankrijk 10 miljard dollar, voor Braziliƫ 5 miljard dollar en voor India 1 miljard dollar.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home