Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 07, 2011

Marketeers gezondheidszorg relatief afwezig in sociale media

Consumenten maken ook voor gezondheid en welzijn, net zoals voor alle andere dagelijkse zorgen en verwezenlijkingen, volop gebruik van sociale media, maar voor marketeers uit de gezondheidssector is het veel moeilijker om dat specifieke publiek te bereiken. Dat is de conclusie van een rapport van het softwarebedrijf Varolii. De onderzoekers stelden vast dat slechts 26 procent van de gezondheidssector gebruik maakt van sociale media om consumenten te bereiken. Dat heeft volgens de onderzoekers in belangrijke mate te maken met een gebrek aan duidelijke regelgeving.

Marketeers uit de gezondheidssector maken volgens Varolii meestal gebruik van meer traditionele kanalen, zoals email, direct mail, websites en blogs. "Dat heeft minstens gedeeltelijk te maken met het uitblijven van een duidelijke regelgeving," aldus het magazine eMarketer. "De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft de publicatie van zijn richtlijnen rond sociale media, die tijdens het eerste kwartaal van dit jaar moesten worden bekend gemaakt, uitgesteld, al worden die nu wel voor binnenkort aangekondigd."

Zonder duidelijke richtlijnen stellen marketeers uit de gezondheidssector zich volgens eMarketer bijzonder terughoudend op met het gebruik van sociale media, om te vermijden dat ze door de autoriteiten gesanctioneerd zouden worden. "De groeiende populariteit van accounts in sociale media rond gezondheidszorg toont nochtans aan dat deze platformen aan marketeers veel mogelijkheden zouden kunnen bieden," voert eMarketer nog aan. Er wordt op gewezen dat een account op Facebook rond borstkanker inmiddels al bijna een half miljoen likes telt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home