Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 06, 2011

Meerderheid Aziatische bedrijven houdt rekening met crisissituatie

Een meerderheid van de bedrijven in de regio Asia-Pacific verwacht in de loop van volgend jaar met een crisis geconfronteerd te worden. Dat is de conclusie van een enquête van het adviesbureau Burson-Marsteller bij bedrijven in China, India, Indonesië, Japan en Zuid-Korea. Daarbij wordt opgemerkt dat 67 procent van de correspondenten aangeeft in het verleden met een zakelijke crisis - zoals logistieke problemen, natuurrampen of negatieve mediaberichtgeving - te zijn geconfronteerd. Volgens 53 procent zijn dergelijke incidenten ook de volgende twaalf maanden niet ondenkbaar.

Volgens 40 procent van de ondervraagden vormt productveiligheid de grootste bedreiging voor de reputatie, gevolgd door online en digitale veiligheidsproblemen (35 procent). Er wordt aan toegevoegd dat 64 procent van de ondervraagde bedrijven over een plan voor crisismanagement beschikt, maar 58 procent geeft wel toe daarin lacunes te ontwaren. Ook wordt opgemerkt dat 75 procent slechts een crisisplan heeft opgesteld na eerder met problemen geconfronteerd te zijn geweest.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 81 procent van de respondenten van mening is dat nieuwe media steeds belangrijker wordt voor reputatievorming in crisisperiodes. Volgens 70 procent hebben nieuwe media de reputatie van bedrijven meer aan risico's blootgesteld. Volgens 66 procent hebben nieuwe media het crisisbeheer ook duurder gemaakt, maar anderzijds geeft 58 procent aan dat dezelfde platformen het ook gemakkelijker hebben gemaakt om na een probleemsituatie te herstellen, dankzij de mogelijkheid om informatie te verspreiden en belanghebbenden te engageren.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home