Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 05, 2011

Reclamebureaus moeten gaan voor geïntegreerde aanpak

Reclamebureaus zullen hun centrale rol in marketing blijven behouden, maar moeten een meer geïntegreerde invalshoek hanteren om de dienstverlening aan de adverteerders te optimaliseren. Dat is de conclusie van een enquête van de bureaus Horn Group en Kelton Research bij marketing-verantwoordelijken uit het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat 77 procent van de marketeers van mening is dat reclamebureaus partners moeten zijn in plaats van verkopers. Volgens 70 procent is er ook in de praktijk sprake van een partnership-relatie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 72 procent van de ondervraagden van mening is dat reclamebureaus belangrijker zullen worden. Wel geeft 70 procent aan in de toekomst wellicht met een kleiner aantal bureaus te zullen werken. Daarbij wordt onder meer gezegd dat er minder tijd is om met verschillende reclamebureaus projecten op te zetten (49 procent), maar ook wordt gewag gemaakt van kleinere budgetten (48 procent), het opbouwen van betere relaties (26 procent) en een gebrek aan ruimte om te experimenteren (21 procent).

De onderzoekers stelden echter vast dat 60 procent van de marketeers moeilijkheden heeft ondervonden om een reclamebureau te vinden dat al zijn behoeften kan invullen, terwijl 58 procent er de voorkeur zou aan geven dat zijn bureau een meer geïntegreerde aanpak zou hanteren. Wel geeft 55 procent toe dat de problemen vaak te wijten zijn aan een gebrek aan coördinatie in het eigen bedrijf. Volgens 88 procent werken reclamebureaus echter het meest efficiënt op individuele projecten en 62 procent zegt ontevreden te zijn over de inspanningen om een geïntegreerde aanpak te creëren.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 68 procent een voorkeur heeft voor een samenwerking met kleinere reclamebureaus, terwijl 63 procent er de voorkeur aan geeft specialisten in te huren in plaats van de complete portfolio van activiteiten toe te vertrouwen aan één grote groep.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home