Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 24, 2011

Energieshots hebben mogelijke bredere markt dan energiedranken

Hoewel de sector wellicht niet in staat zal zijn om zijn oorspronkelijke explosieve groeicijfers vast te houden, heeft de markt van de energieshots nog een belangrijk groeipotentieel. De sector kan mogelijk uiteindelijk op een veel breder publiek terugvallen dan de markt van de energiedranken. Dat heeft een expert van de onderzoeksbureaus Euromonitor gezegd in een gesprek met het webmagazine Foodnavigator naar aanleiding van de lancering van de merken Sheets Energy Strips en On Point Energy.

"Hoewel de recente beslissing van Red Bull om uit de markt van de energieshots te stappen door sommigen werd bestempeld als een signaal dat de sector voor een afkoeling stond, weerspiegelde die keuze eerder dat er hier duidelijk sprake is van twee verschillende industrieën," aldus Richard Haffner, analist bij Euromonitor. "Het betekent een erkenning dat succes in de ene activiteit niet garandeert dat die bijval kan worden gedupliceerd in de andere sector."

"Energiedranken en energieshots spreken uiteenlopende groepen aan," stipt Haffner nog aan. "Energiedranken draaien rond rebellie en worden in verband gebracht met extreme sporten en jongeren, waarbij vooral mannen centraal staan. Energiedranken staan voor een sociale scène. Energieshots spreken een breder publiek aan en richten zich ook op een ouder publiek, vrouwelijke consumenten en kantoorpersoneel. Energieshots hebben niets met rebellie, maar wel met conformiteit te maken. Energieshots gaan over waakzaam blijven en harder werken."

"Het drinken van energieshots is geen sociale activiteit," merkt de analist op. "Energieshots zijn vooral een solitaire activiteit om aan de gang te kunnen blijven. Hoewel het andersom niet is gelukt, zouden de producenten van energieshots hun markt gevoelig kunnen uitbreiden indien ze kunnen achterhalen op welke manier ze ook de consumenten van energiedranken zouden kunnen aanspreken."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home