Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 23, 2011

Contentcreatie op sociale netwerken veel minder populair

De populariteit van sociale netwerken zoals Facebook en Twitter begint minder snel te groeien. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. Er wordt aan toegevoegd dat bovendien vooral de creatie van nieuwe content door de gebruikers gevoelig minder populair is geworden. Daarnaast wordt opgemerkt dat er vooral interesse blijkt te zijn voor professionele content, waarbij de traditionele nieuwsbronnen een dominante positie blijken in te nemen in de sociale netwerken.

Het aantal gebruikers van Facebook zal in de Verenigde Staten dit jaar met 13,4 procent groeien," merkt het onderzoeksbureau eMarketer op. "Vorig jaar werd een groei met 38,6 procent opgetekend, nadat twee jaar geleden een stijging met 90,3 procent werd geregistreerd. Ook de toename van het aantal gebruikers van Twitter begint af te vlakken. Daar werd twee jaar geleden nog een groei met 293,1 procent opgetekend, maar dat is inmiddels afgezwakt tot 26,3 procent."

"In de meeste ontwikkelde landen wordt een gelijkaardige vertraging opgetekend," voert eMarketer nog aan. "Het grootste gedeelte van de nieuwe gebruikers komt uit de groeimarkten. In de geïndustraliseerde wereld beginnen de gebruikers hun gedrag te veranderen, nadat ze jaren op de websites actief zijn geweest. In de Verenigde Staten is de groei bij de leeftijdscategorie tussen zestien en vierentwintig jaar nagenoeg stilgevallen. In een aantal andere landen is er zelfs sprake van een daling."

Gebruikers die de sociale netwerken toch trouw zijn gebleven, hebben volgens eMarketer hun activiteiten bovendien gevoelig teruggeschroefd. "Die daling is groter in de Verenigde Staten dan in de rest van de wereld," wordt er opgemerkt. "Vooral onder universitairen en bij gebruikers onder de dertig jaar is er van een duidelijke terugval sprake. Op microblogs blijft vooral het verder verspreiden van content van anderen populair. Contentcreatie scoort veel lager." Van bedrijven wordt vooral informatie en entertainment verwacht.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home