Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 16, 2011

Televisie snelstgroeiende traditionele reclamesector

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar is de wereldwijde reclame met 8,8 procent gestegen tot 118 miljard dollar. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat die groei vooral gedragen werd door de televisiereclame en de stijgende investeringen in de Latijns-Amerikaanse en Aziatische consumentenmarkten. Televisiereclame liet een stijging met 11,9 procent optekenen. Daarbij kon televisie zijn marktaandeel van 63,5 procent naar 65,3 procent opdrijven.

"Het blijkt duidelijk dat televisie voor bedrijven het belangrijkste en meest efficiƫnte reclameplatform vormt om nieuwe consumenten te bereiken," merken de onderzoekers op. "Dat geldt vooral voor de snelgroeiende opkomende markten." De grootste concurrent voor televisie onder de traditionele media is radio, dat een stijging met 8,5 procent liet optekenen. Bij magazines werd een groei met 6,4 procent gerealiseerd. De krantensector liet daarentegen slechts een groei met 1 procent optekenen.

In de Verenigde Staten, de grootste reclamemarkt van de wereld, werd een groei met 5,4 procent tot 27 miljard dollar opgetekend, waarbij een stijging werd genoteerd bij televisie, radio en magazines. In de Amerikaanse krantensector werd daarentegen een daling met meer dan 10 procent geregistreerd. Ook in West-Europa moesten de kranten een daling met 1,6 procent laten optekenen. Er wordt aan toegevoegd dat Asia-Pacific (12,4 procent) en Latijns-Amerika (11 procent) regionaal de grootste groei lieten optekenen, gevolgd door het Midden-Oosten en Afrika (10,4 procent).

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home