Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 16, 2011

Heropleving in bouw van Europese shopping-centers

De bouw van grote shopping-centers zal in Europa dit jaar opnieuw een stijging kennen van 53 procent, nadat de twee jaar voordien een terugval werd opgetekend. Dat is de conclusie van een rapport van de vastgoedgroep CB Richard Ellis. De grootste Europese bouwactiviteit wordt opgemerkt in Turkije, waar dit jaar zesentwintig projecten zouden worden afgewerkt met een totale oppervlakte van 1,3 miljoen vierkante meter. Op de tweede plaats staat Rusland met negentien ontwikkelingen en 856.000 vierkante meter.

Op de derde plaats volgt Polen met eenentwintig projecten en een totale oppervlakte van 712.000 vierkante meter. Wereldwijd zullen er volgens CB Richard Ellis dit jaar 146 shopping-centers worden afgewerkt met een totale oppervlakte van 2,9 miljoen vierkante meter. Daarmee herstelt het aantal winkelcentra zich weer bijna op het niveau van het piekniveau van drie jaar geleden. Toen werden er wereldwijd nog 3,4 miljoen vierkante meter aan shopping-centra gebouwd.

De voorbije twee jaar werd er door de economische crisis echter een terugval met 43 procent opgetekend. Het voorbije jaar liet de Europese winkelmarkt nog een belangrijke inkrimping optekenen. In totaal werden er 1,9 miljoen vierkante meter shopping-centers geopend. Dat betekende een daling met 36 procent tegenover het jaar voordien, toen ook al een terugval met 30 procent werd opgetekend. De belangrijkste groei van dit jaar komt vooral op rekening van de opkomende markten.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home