Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 02, 2011

Klant vaak beter geïnformeerd dan winkelmedewerker

Door de opkomst van online en sociale media-kanalen zijn de consumenten vaak beter geïnformeerd dan de winkelmedewerkers. Een groot gedeelte van de klanten stapt immers gewapend met recensies, beoordelingen, prijsvergelijkingen en gedetailleerde productinformatie de winkels binnen. Daarentegen blijkt slechts 35 procent van de retailers zijn personeel op de winkelvloer toegang tot dit soort informatie te verstrekken. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van Retail Systems Research (RSR) en RedPrairie.

"Als klanten technologie gebruiken om zich te informeren over alle aspecten van de producten die ze willen kopen, dan moet het winkelpersoneel voldoende uitgerust en getraind zijn om op andere manieren toegevoegde waarde te bieden," voert een zegsman van RedPrairie aan tegenover het webmagazine Salesonline. "Retailers weten dat ook en moeten hun medewerkers daarom minstens dezelfde informatie ter beschikking stellen als de klanten."

Daarnaast kunnen de retailers volgens RedPrairie ook informatie gebruiken waartoe de klant geen rechtstreekse toegang heeft, zoals informatie over leveringen uit voorraad en verwachte leveringen. "Op die manier kunnen de retailers hun winkelpersoneel opnieuw een belangrijke rol geven in de winkelervaring," merken de onderzoekers op. "Zowel de winkel als het personeel moeten een eenvoudige toegang hebben tot het internet om consumenten altijd en overal de winkelbeleving aan te bieden."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home