Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 01, 2011

Opwinding achterliggende reden voor delen van informatie

Opwinding is wellicht de achterliggende reden waarom het individu beslist om verhalen, nieuws en informatie met anderen te delen. Dat is de conclusie van een onderzoek van Jonah Berger, professor marketing aan de University of Pennsylvania. De onderzoeker merkt dat berichten die voor opwinding zorgen sneller worden gedeeld dan neutrale informatie. Ook wanneer het individu zelf opgewonden is, lijkt er volgens de onderzoeker een grotere bereidheid tot het delen van informatie.

"Berichten die relatief felle emoties zoals angst, boosheid of blijheid opwekken, worden sneller verspreid dan informatie die relatief rustige gevoelens, zoals droefheid of tevredenheid, tot gevolg hebben," merkt Jonah Berger op in het webmagazine ScienceDaily.com. "Wanneer men opgewonden is geraakt, wil men de oorzaak daarvan sneller delen met familie en vrienden." Onder meer de vaakst verstuurde online nieuwsberichten in kranten zoals The New New York Times lokken Berger relatief intensere emoties uit.

Berger noemt de resultaten van het onderzoek van belang voor onder meer marketeers die gebruik willen maken van sociale media. "Het is belangrijk om te weten welke informatie de consument bereid is om te delen," stipt de Amerikaanse onderzoeker aan. Niet alleen het opwindend karakter van de informatie kan echter aanleiding geven tot het delen van het bericht. Uit het onderzoek bleek immers dat respondenten die de opdracht kregen om gedurende één minuut ter plaatse te joggen, nadien meer geneigd waren om een bericht te delen dan collega's die een minuut rust hadden gekregen. (MH)

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home