Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, June 29, 2011

Bijna helft durfkapitaal gaat naar sociale media

Tijdens het eerste kwartaal van dit decennium heeft durfkapitaal een bedrag van 2,52 miljard dollar geïnvesteerd in sociale media. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Social Media Influence. Daarbij werd een bedrag van 1,6 miljard dollar geïnvesteerd in sociale netwerken. Het saldo werd geïnvesteerd in sociaal gaming (65,6 miljoen dollar), sociale commerce (420,2 miljoen dollar), sociale business (110 miljoen dollar), sociale data-analyse (62,6 miljoen dollar), sociale marketing (109,2 miljoen dollar) en sociale applicaties en tools (146,1 miljoen dollar).

De onderzoekers merken dat de markt werd gedomineerd door Facebook, dat 1,5 miljard dollar durfkapitaal vergaarde. "Daarmee nam Facebook weliswaar het grootste gedeelte in de categorie sociale netwerken voor zijn rekening, maar toch blijft nog een bedrag van 1 milard dollar over voor andere bedrijven," aldus het webmagazine The Social Graf. "Naast Facebook werden nog vijfenvijftig andere overeenkomsten gesloten, gaande van 377 miljoen dollar voor Groupon tot ongeveer 1 miljoen dollar voor Backtype."

Andere grotere projecten waren Rovio (42 miljoen dollar), Color (41 miljoen dollar) en Hubspot (32 miljoen dollar). Waarnemers noemen de investering van 2,52 miljard dollar durfkapitaal indrukwekkend, aangezien de totale investeringen van durfkapitaal tijdens het eerste kwartaal een niveau behaalden van 5,9 miljard dollar. "Dat betekent dat sociale media tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 43 procent van alle bestedingen aan durfkapitaal vertegenwoordigden."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home