Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, June 28, 2011

Chinese merken zullen aanval doen op luxemarkt

Buitenlandse merken zullen de Chinese luxemarkt nog wel een tijd domineren, maar zullen in de toekomst toch steeds meer rekening moeten houden met concurrentie van Chinese merken. Dat zegt Paul Swinand, retailanalist bij consulent Morningstar. Op dit ogenblik zijn de handtassenproducent Powerland, de modegroepen Shanghai Tang en LaVie en juwelenverkoper Chow Tai Fook de belangrijkste binnenlandse concurrenten voor de internationale merken op de Chinese luxemarkt.

"Chinese analisten zijn het er echter over eens dat de volgende groeifase van de luxemarkt zal worden geleid door een nieuwe gold van lokale merken," aldus Swinand tegenover de zakenkrant Financial Times. "Dat heeft te maken met een gevoel van nationale trots of zelfs van regionale trots, zoals ook in de Verenigde Staten bepaalde merken beter aanslaan in Californië dan in New York. Internationale merken hebben misschien het voordeel van hun superieure knowhow en hun gevestigde netwerken, maar de kloof wordt in de toekomst ongetwijfeld kleiner."

"Merken zoals Louis Vuitton, Hermès en Coach kennen in China een sterke groei, maar zij vertrekken van een sterke uitvalsbasis," merkt Swinand nog op. "De boeiendste ontwikkelingen moeten echter verwacht worden van merken die nog niet zijn gekend. Die producenten hebben op dit ogenblik misschien vijf winkels, maar zullen over enkele jaren honderd vestigingen tellen. Het Chinese landschap van de luxemerken toont veel gelijkenis met de Amerikaanse technologiesector voor de dotcom-crisis. Dat betekent dat veel concurrenten snel zijn opgestaan. Uitdaging is het nieuwe Google te vinden."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home