Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, July 01, 2011

Hersenen kunnen hitkansen muziek voorspellen

Het controleren van de hersenactiviteit bij de luisteraar, kan mogelijk een aanwijzing geven over de hitkansen van muziek. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Emory University in de Verenigde Staten. Bij het beluisteren van hun favoriete muziek zouden tieners volgens de onderzoekers een verhoogde activiteit laten optekenen in het beloningscentrum van het brein. De onderzoekers stellen de hitkansen van muziek niet te kunnen voorspellen, maar zeggen wel een correlatie gevonden tussen de hersenactiviteit en het aantal singles dat uiteindelijk werd verkocht.

Onderzoeksleider Gregory Berns voert aan dat de reacties van tienerhersenen in staat bleken te zijn om ongeveer één derde van de nummers te voorspellen die meer dan twintigduizend keer zouden worden verkocht. Vooral zogenaamde flops zijn volgens de wetenschappers goed te voorspellen aan de hand van hersenreacties. Van de nummers die tot een zwakke reactie in het beloningscentrum van het brein leidde, werden in 90 procent van alle gevallen minder dan twintigduizend exemplaren verkocht.

In de top tien van het onderzoek bleken vijf nummers meer dan 50.000 exemplaren te verkopen. De enige nummers die meer dan een half miljoen exemplaren verkochten, bleken echter niet in de top tien van Berns te staan. Hij geeft ook toe dat er een aantal beperkingen zijn aan het onderzoek. Er waren immers minder dan dertig proefpersonen betrokken en de respondenten waren allemaal tieners, die slechts 20 procent van de totale muziekverkoop vertegenwoordigen. Toch stelt Berns dat het onderzoek betrouwbaar is. De hersenen kunnen immers geen misleidende reacties uitsturen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home