Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 26, 2011

Amerikaanse voetbalspeelsters hebben merkpotentieel

Amerikaanse voetbalspeelsters zoals Hope Solo, Abby Wambach en Alex Morgan hebben een belangrijk merkpotentieel. Dat zegt Bill Glenn, vice-president van het adviesbureau Marketing Arm. Het Amerikaanse team verloor weliswaar zopas de finale van het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland van Japan, maar sindsdien hebben de speelsters onafgebroken hun opwachting moeten maken in Amerikaanse televisieprogramma's. De finale tussen Japan en de Verenigde Staten was de meestbekeken voetbalwedstrijd die ooit door de keten ESPN werd uitgezonden.

Doelwachter Hope Solo is de eerste vrouw die de cover van Sports Illustrated haalde sinds tennisster Serena Williams vorige zomer. Slechts drie vrouwelijke voetballers hebben ooit de cover van het magazine gehaald. The Marketing Arm merkt op dat weliswaar 21 procent van de Amerikaanse consumenten weten wie Hope Solo is, maar toch moet de voetbalster volgens het adviesbureau op het gebied van impact op het publiek op dezelfde hoogte worden geplaatst als Drew Brees, Bill Gates, Matthew Broderick en Emmitt Smith.

The Marketing Arm stelt verder dat de commerciƫle waarde van Hope Solo vergeleken moet worden met het niveau van Michael J. Fox, Julia Roberts, Beyonce en Ron Howard. Op het gebied van invloed wordt ze in de categorie van Bono, Heidi Klum, Bill Cosby en Ashton Kutcher gerangschikt. Glenn merkt op dat het internet minder bekende sporten zoals het vrouwenvoetbal extra mogelijkheden biedt om een publiek te bereiken. De sponsoringwaarde van de speelsters zal volgens hem echter verder worden bepaald door exposure.

"Door productsponsoring en inspanningen op netwerken zoals Twitter kunnen de speelsters hun merk levendig houden," voert hij aan. "Maar uiteindelijk worden ze door het publiek vooral als voetbalspeelsters bestempeld. Tenzij ze hun eigen merk veranderen door een overstap te maken naar een andere sector, zullen ze daarvoor vooral moeten spelen." Het is volgens hem ook nog te vroeg om te bepalen of de populariteit van de speelsters zal helpen om de interesse in het vrouwenvoetbal te stimuleren.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home