Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, July 31, 2011

Amerikaanse autosport opnieuw aan de beterhand

In de Verenigde Staten is er opnieuw meer belangstelling voor de wedstrijden van de National Association for Stock Car Auto Racing (Nascar). Dat is volgens waarnemers te wijten aan een aantal strategische verandering die in Amerikaanse autosport werden doorgevoerd. Onder meer wordt er meer gemikt op een jonger publiek. Daardoor is de Nascar volgens de waarnemers opnieuw beter geplaatst om over de nieuwe televisierechten, die over drie jaar aflopen, te onderhandelen.

De voorbije vier werd de Nascar geconfronteerd met een voortdurende afkalving van zijn populariteit. "Een aantal koerswijzigingen vielen bij de trouwe fans niet in goede aarde," stipt het magazine Advertising Age aan. "Het latere startuur, om kijkers aan de westkust te te trekken, viel niet in goede aarde. Nieuwe regels maakten de wedstrijden weliswaar veiliger, maar minder opwindend. Ook de vorm van het kampioenschap werd niet gesmaakt. Daarbij kwamen ook nog de slechte economische situatie, de stijgende ticketprijzen en de duurdere benzine."

Die problemen leiden ertoe dat zowel het televisie-publiek als het aantal toeschouwers op de wedstrijden steeds verder daalde. Analyses van de situatie leidden tot een aantal veranderingen. Daarbij werd een nieuw geïntegreerd marketing-opgesteld, waarbij onder meer meer aandacht wordt besteed aan het jongere publiek, met onder meer de inzet van een speciale jongerensite en sociale media en de promotie van jonge piloten zoals Trevor Bayne en Joey Logano. Bovendien worden er extra inspanningen gedaan voor televisie, film en muziek. Er kwam ook meer aandacht voor de Latino-markt.

Sinds de start van het nieuwe seizoen werden de wedstrijden van de Nascar gemiddeld door 7,5 miljoen televisiekijkers gevolgd. Dat betekent een stijging met 9 procent tegenover vorig seizoen. In de belangrijke categorie van achttien tot vierendertig jaar werd een stijging met 26 procent opgetekend. Dat is echter nog niet voldoende om de terugval met 29 procent van het jaar voordien te recupereren. Bovendien zijn voor het seizoen ook al minstens 4.700 commercials gegarandeerd. Het voorbije jaar was nog een terugval met bijna 6 procent tot 4.426 commercials opgetekend.

Die evoluties zorgen er volgens de analisten voor dat de Nascar sterker staat voor de onderhandelingen rond de nieuwe televisierechten. Op dit ogenblik ontvangt Nascar 4,5 miljard dollar televisierechten per jaar. Het huidige contract heeft een looptijd van acht jaar, maar de onderhandelingen voor een nieuwe overeenkomst gaan volgend jaar van start. Het huidige contract loopt over drie jaar af.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home