Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, June 21, 2011

Duitsland belangrijkste online videomarkt van Europa

Duitsland is de belangrijkste markt van online video in Europa. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau ComScore in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Italië en Rusland. Daarbij wordt opgemerkt dat in Duitsland 45 miljoen unieke bezoekers tijdens de maand april gemiddeld 187 online videos bekeken voor een totale duur van 19,6 uur per gebruiker. Op de tweede plaats staat Turkije met 20,7 miljoen bezoekers met 169 videos en een gemiddelde kijkduur van 18,7 uur.

De top drie wordt rond gemaakt door Groot-Brittannië met 20,7 miljoen bezoekers met 166 videos en een gemiddelde kijkduur van 17 uur. Bij Rusland als zesde worden nog 39,8 miljoen gebruikers geteld met 86,8 online videos met een gemiddelde kijkduur van 9,7 uur. ComScore merkt daarbij op dat online video steeds meer een belangrijke concurrent wordt voor televisie. Het onderzoeksbureau voegt er aan toe dat de gebruikers in verscheidene Europese landen mee aan het voorfront van die beweging staan.

Europees marktleider in online video is Google, vooral gesteund door dochterbedrijf YouTube. Turkije vormt daarop een uitzondering, want daar is Facebook het belangrijkste online videokanaal. Er wordt aan toegevoegd dat Facebook ook in de andere markten terrein wint en inmiddels in vijf van de zes onderzochte markten bij de top drie is gerangschikt. In een aantal landen staan ook lokale spelers in de top drie, zoals Duitsland (ProSiebenSat1), Groot-Brittannië (BBC), Frankrijk (Dailymotion.com) en Rusland (Mail.ru).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home