Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, June 20, 2011

Gebruikers sociale netwerken hebben hechtere banden

Het gebruik van sociale netwerken in de Verenigde Staten is op drie jaar tijd nagenoeg verdubbeld. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Pew Research Center. Daarbij wordt opgemerkt dat 47 procent van de Amerikaanse volwassenen op dit ogenblik gebruik maken van sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn, MySpace of Twitter. Drie jaar geleden was dat 26 procent. Er wordt aan toegevoegd dat ook de gemiddelde leeftijd van de gebruiker van sociale netwerken op die tijdsspanne van drieëndertig jaar naar achtendertig jaar is gestegen.

"Meer dan de helft van alle gebruikers van sociale netwerken is ouder dan vijfendertig jaar," aldus het Pew Research Center. "Bovendien blijken vrouwen 56 procent van alle gebruikers uit te maken. Het onderzoek toont aan dat sociale netwerken de banden tussen mensen niet verzwakken, maar daarentegen sterker maken. Amerikanen hebben meer sociale banden dan twee jaar geleden en zijn ook sociaal minder geïsoleerd. Het frequent gebruik van Facebook wordt geassocieerd met het hebben van hechtere banden."

De onderzoekers voegen er aan toe dat internet-gebruikers ook een groter vertrouwen tentoon spreiden. Daarbij blijkt 46 procent aan te geven dat de meeste mensen vertrouwd kunnen worden. Er wordt aan toegevoegd dat Facebook-gebruikers nog meer vertrouwen hebben dan andere mensen. De onderzoekers stellen verder dan gebruikers van Facebook ook meer politiek geëngageerd zijn dan het gemiddelde publiek. Bovendien blijken gebruikers van MySpace meer open te staan voor afwijkende meningen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home