Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, June 20, 2011

Televisie breidt aandeel in reclamemarkt nog verder uit

Ondanks de verschuiving van grote reclamebudgetten naar het internet, zal televisie daarvan geen nadelige invloed ondervinden. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Magnaglobal. Daarbij wordt opgemerkt dat de reclame-inkomsten van televisie over vijf jaar in de Verenigde Staten zullen gestegen zijn tot 81,3 miljard dollar. Daarmee zou televisie volgens het bureau een marktaandeel van 38 procent innemen. Dat is nog 4 procent hoger dan het aandeel dat voor dit jaar wordt verwacht.

"Hoewel de Amerikaanse bevolking minder televisie kijkt en meer tijd aan het internet, mobiele telefoons en andere entertainment-mogelijkheden besteed, blijven marketeers steeds meer investeren in televisie-reclame," merkt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal op. Ook Joel Ewanick, wereldwijd chief marketing officer bij autobouwer General Motors, stelt dat televisie in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen in de reclamesector."

Verwacht wordt dat adverteerders dit jaar hun bestedingen in Amerikaanse televisiereclame dit jaar met 3,3 procent zullen opdrijven. Daarbij zou het medium in de totale Amerikaanse reclamesector een marktaandeel van 34 procent vertegenwoordigen. Internet-reclame holt volgens waarnemers vooral de reclamemarkt van de gedrukte media uit, maar televisie blijft volgens hen de markt controleren omdat het medium een groot bereik heeft en bovendien een bijzonder groot verhalend potentieel heeft.

Over vijf jaar zou het marktaandeel van het internet van 17,3 procent tot 22 procent zijn gestegen. Het aandeel van de krantenreclame zal daarentegen van 12 procent naar 8,2 procent terugvallen. Bij de magazines wordt een achteruitgang van 8,8 procent naar 6,2 procent voorspeld.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home