Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, June 20, 2011

Kannibalisme door mediatablets nog altijd geen realiteit

Bij de opkomst van de mediatablets werd vaak voorspeld dat de netbook-markt door het nieuwe apparaat zou gekannibaliseerd worden. Er werd aan toegevoegd dat beide toestellen samen ook de verkoop van personal computers zouden doen instorten. Maar uit een nieuw onderzoek van het bureau ABI Research blijkt dat er bij de consument nagenoeg evenveel interesse is voor netbooks als tablets. Daarbij wordt opgemerkt dat 25 procent van de consumenten zegt geïnteresseerd te zijn in een netbook. Bij tablets bedraagt de interesse 27 procent.

De onderzoekers voegen er aan toe dat deze cijfers aantonen dat de levenscyclus van de personal computer wellicht wordt verlengd en het vervangingsproces wordt uitgesteld. De onderzoekers zeggen dat bijna de helft van de respondenten aangeeft weinig of geen interesse te hebben in een mediatablet. Daarbij geeft 60 procent van de respondenten aan niet de nood te zien om zich een tablet aan te schaffen. De onderzoekers merken op dat de adoptie van tablets nog altijd met een aantal hindernissen worden geconfronteerd.

"Men kan zich immers afvragen welke activiteiten tablets kunnen uitvoeren die onmogelijk kunnen worden geleverd door laptops, netbooks of smartphones," voert Jeff Orr, directeur mobiele apparaten bij ABI Research, aan. "Dat blijft de belangrijkste hindernis voor de grote doorbraak van de tablet." Uit het onderzoek is gebleken dat iets meer dan de helft van de respondenten van mening is dat tablets in eerste plaats kunnen worden gebruikt voor entertainment.

Uit het onderzoek blijkt dat 82 procent een tablet zou gebruiken voor email, gevolgd door browsen (71 procent), televisie en speelfilms (57 procent), sociale netwerking (56 procent) en videogames (55 procent).

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home