Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, June 22, 2011

Driedimensionale televisie wordt geen massaproduct

De markt voor driedimensionale televisie zal de volgende vijf jaar gevoelig groeien, maar de meeste kopers zullen relatief weinig gebruik maken van de technologie die het toestel biedt. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Informa. Daarbij wordt opgemerkt dat driedimensionale televisie een natuurlijke extensie vormt van de huidige hoge definitietechnologie, die op dit ogenblik in ongeveer 125 miljoen Britse gezinnen aanwezig is en waarvan ongeveer 90 procent daadwerkelijk gebruik maakt van de driedimensionale mogelijkheden die de technologie biedt.

Over vijf jaar zullen volgens Informa ongeveer 11 miljoen Britse gezinnen driedimensionale televisie ter beschikking hebben, maar het cruciale probleem ligt volgens de onderzoekers in het feit dat slechts 42 procent van die populatie daadwerkelijk gebruik zal maken van de driedimensionale technologie. "De technologie zal vooral een bijkomende mogelijkheid zijn die de fabrikanten in hun onderlinge concurrentiestrijd zullen uitspelen," merkt Informa op. "De technologie is niet gebaseerd op een vraag van de consument."

"Driedimensionale televisie moet worden bestempeld als een opgedreven kijkervaring in plaats van als een versterking van de mogelijkheden van het televisietoestel," voeren de onderzoekers op. "Er zal dan ook nog een bijzonder lange weg moeten worden afgelegd vooraleer driedimensionale televisie een algemeen verspreid televisie-gegeven zal worden." Informa zegt er dan ook niet overtuigd te zijn dat driedimensionale technologie na de kleurentelevisie en hoge definitietelevisie een volgende revolutie zal betekenen in de televisiesector.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home