Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, May 04, 2011

Publiek houdt meer van reclame dan van reclamesector

Een meerderheid van de consumenten vertrouwt reclame, maar velen hebben een negatieve indruk over de reclame-industrie als geheel. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau ComRes in opdracht van de denktank Credos. Uit het onderzoek bleek dat 69 procent van de respondenten tenminste een gedeeltelijk vertrouwen had in reclame, maar slechts 56 procent zei hetzelfde van de reclamesector in zijn geheel. Wanneer gevraagd werd naar een positieve houding ten opzichte van de reclamesector, werd nog een score van 49 procent opgetekend.

"Daarmee scoort de reclamesector gevoelig beter dan de energie-sector (28 procent), financiƫle wereld (29 procent) en media (46 procent)," merken de onderzoekers op. "Anderzijds moet de reclamesector op dat gebied onderdoen voor de telecomindustrie (68 procent) en retail (76 procent)." Opgemerkt wordt dat tijdens de jaren tachtig nog meer dan 50 procent van de Britten een positieve opinie hadden over de reclamesector, maar tijdens de economische crisis van het einde van het voorbije decennium viel dat cijfer terug tot amper 29 procent.

Tim Lefroy, chief executive van de Britse Advertising Association, merkt tegenover het webmagazine Warc.com op dat er bij het publiek wellicht een spanning bestaat tussen de percepties over de reclames die ze te zien krijgen en de reclame-industrie zelf. Credos merkt wel op dat twee op drie respondenten toegeeft dat de reclamesector een cruciale sector speelt in maatschappelijke campagnes van de overheid, zoals het bestrijden van alcohol in het verkeer (77 procent) en gezonde voeding (55 procent).

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home