Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, May 20, 2011

Pensioen Ronald McDonald niet aan de orde

De mascotte Ronald McDonald gaat niet op pensioen. Dat heeft Jim Skinner, chief executive van de Amerikaanse restaurantketen McDonald's, gezegd tijdens de algemene vergadering van het concern. Daarmee reageerde Skinner op de kritiek dat de mascotte kinderen ertoe brengt om ongezonde voeding te consumeren. Skinner stelde dat het bedrijf het recht heeft om zijn producten te adverteren. Het gaat volgens hem om een fundamenteel recht in een democratische maatschappij.

"Ronald McDonald is volgens Skinner een ambassadeur voor McDonald's en hij zal dat ook in de toekomst blijven," aldus de Amerikaanse krant The Chicage Tribune. "Het bedrijf voert aan veel inspanningen te leveren om gezonde voeding bij jongeren te promoten. McDonald's wijst erop dat het bedrijf ouders de mogelijkheid biedt om voor hun kinderen bij de Happy Meals melk of fruitsappen te vragen in plaats van frisdrank. Ook wordt de mogelijkheid geboden om frieten en hamburgers te vervangen door kip met appel."

Ongeveer 17 procent van de Amerikaanse kinderen lijdt aan obesitas. Juliana Shulman, campagne-verantwoordelijke voor Corporate Accountability International, merkt op dat kinderen worden blootgesteld aan de reclame van McDonald's, waarin de restaurantketen honderden miljoenen dollars investeert. "De marketing van McDonald's is erop gericht om de ouders te ontwijken en rechtstreeks de kinderen te benaderen," voert Shulman aan. "McDonald's probeert al bijna vijftig jaar ongezonde voeding te promoten aan kinderen."

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home