LinkedIn brengt beursintroducties terug naar Silicon Valley
De beursgang van LindedIn betekent mogelijk het einde van een tijdperk in Silicon Valley. Dat zegt Bill Gurley, topman van de investeringsmaatschappij Benchmark Capital. Hij voert aan dat LinkedIn eindelijk breekt met het traditionele gebrek aan interesse in Silicon Valley in beursintroducties. Een groot gedeelte van de technologiebedrijven heeft zich voor hun groei na het ontploffen van de dotcom-hype ruim tien jaar geleden immers vooral gericht of fusies en overnames, maar LinkedIn heeft daar volgens Gurley een einde aan gemaakt.
"Sinds het einde van de dotcom-hype zijn er relatief weinig beursintroducties van grote internetbedrijven geregistreerd," voert Bill Gurley aan in het webmagazine Gigaom.com. "Grote spelers zoals Google, Apple en Microsoft groeiden vooral door een lange reeks overnames. Maar deze marktleiders realiseren niet meer de grote overnames zoals dat in het verleden het geval was. Bij de beursintroducties is er daarentegen een herstel merkbaar, met recente lanceringen zoals Green Dot, Opentable, Ancenstory.com en Solarwinds."
Verwacht wordt dat ook bedrijven zoals Kayak, Groupon, HomeAway en een aantal andere binnenkort beursplannen bekend zullen maken. "LinkedIn maakt wellicht een einde aan de overtuiging dat er voor beursintroducties geen ruimte is," merkt Gurley op. "De laatste pessimisten zullen nu ook hun mening moeten herzien. Bij de beleggers is er opnieuw een belangrijke interesse in aandelen van technologiebedrijven. Maar bij de startups is er nog altijd een terughoudendheid merkbaar."
"Dat heeft te maken met de houding van Mark Zuckerberg, topman van het sociale netwerk Facebook, die zich tegen een beursintroductie blijft verzetten," geeft Gurley aan. "Diens houding heeft er mee voor gezorgd dat vele startups een beursnotering nog altijd niet zien zitten. Velen vinden het nog altijd beter om de totale controle over het bedrijf te behouden, zodat men geen rekenschap hoeft te geven aan aandeelhouders. De meeste bedrijven kunnen echter niet worden vergeleken met Facebook en voortaan kan men zich niet meer verbergen achter een verondersteld gebrek aan interesse."
"Sinds het einde van de dotcom-hype zijn er relatief weinig beursintroducties van grote internetbedrijven geregistreerd," voert Bill Gurley aan in het webmagazine Gigaom.com. "Grote spelers zoals Google, Apple en Microsoft groeiden vooral door een lange reeks overnames. Maar deze marktleiders realiseren niet meer de grote overnames zoals dat in het verleden het geval was. Bij de beursintroducties is er daarentegen een herstel merkbaar, met recente lanceringen zoals Green Dot, Opentable, Ancenstory.com en Solarwinds."
Verwacht wordt dat ook bedrijven zoals Kayak, Groupon, HomeAway en een aantal andere binnenkort beursplannen bekend zullen maken. "LinkedIn maakt wellicht een einde aan de overtuiging dat er voor beursintroducties geen ruimte is," merkt Gurley op. "De laatste pessimisten zullen nu ook hun mening moeten herzien. Bij de beleggers is er opnieuw een belangrijke interesse in aandelen van technologiebedrijven. Maar bij de startups is er nog altijd een terughoudendheid merkbaar."
"Dat heeft te maken met de houding van Mark Zuckerberg, topman van het sociale netwerk Facebook, die zich tegen een beursintroductie blijft verzetten," geeft Gurley aan. "Diens houding heeft er mee voor gezorgd dat vele startups een beursnotering nog altijd niet zien zitten. Velen vinden het nog altijd beter om de totale controle over het bedrijf te behouden, zodat men geen rekenschap hoeft te geven aan aandeelhouders. De meeste bedrijven kunnen echter niet worden vergeleken met Facebook en voortaan kan men zich niet meer verbergen achter een verondersteld gebrek aan interesse."
Labels: beurs, LinkedIn, Silicon Valley
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home