Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, May 21, 2011

Bedrijven mogen sociale media niet links laten liggen

Veel bedrijven beseffen dat ze activiteiten moeten ontplooien in sociale media zoals Facebook en Twitter en daar zijn ook heel aanwijsbare redenen voor. Dat zegt Nick Thompson, onderzoeker aan de Victoria University in Melbourne. Thompson voert daarbij aan dat zijn onderzoek heeft uitgewezen dat online communities de kracht hebben om mensen aan te zetten met elkaar te praten over merken en producten waar ze belang aan hechten. Thomson stelt dat sociale media op amper vijf jaar een belangrijk aspect van marketing zijn geworden.

"De meest succesvolle merken trekken een gepassioneerde en loyale consumenten-community aan en brengen deze mensen ertoe om als officieus merkambassadeur op te treden," voert de Australische onderzoeker aan. "Dat betekent een bijzonder efficiënte marketing-strategie. Iedereen weet dat mond-aan-mond reclame bijzonder waardevol zijn en sociale media kunnen daar toe bijdragen. Mensen ertoe brengen over een product te praten of aanbevelingen te doen bouwt sneller consumenten-communities op dan het publiek rechtstreeks te benaderen."

Thompson merkt op dat het voor bedrijven nog steeds belangrijk is om traditionele methodes van reclame en promotie te hanteren om het merkbewustzijn op te bouwen, maar ze moeten volgens hem ook investeren in strategieën om communities rond hun merk te laten groeien. Hij voegt er aan toe dat een positieve consumenten-ervaring de belangrijkste inspanning is die een bedrijf kan leveren om zijn merk te promoten. Mensen willen die positieve ervaringen volgens hem met anderen delen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home