Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, May 26, 2011

Internet maakt shoppers minder impulsief

Hoewel vaak wordt verondersteld dat ecommerce een stimulans kan betekenen voor impulsaankopen, maar dat wordt tegengesproken door een onderzoek van het internetbedrijf Yahoo. Daarbij moet volgens Yahoo worden vastgesteld dat impulsaankopen in een dalende lijn zitten. Vele shoppers leggen de oorzaak daarvan bij het internet. Er wordt aan toegevoegd dat 55 procent van de shoppers aangeeft dat het internet hen minder impulsief heeft gemaakt.

De onderzoekers merken op dat het aankoopproces veel minder complex is geworden dan in het verleden. "Shoppers gebruiken het internet nog wel om prijzen te vergelijken en producten te onderzoeken, maar de aankopen zelf worden zo snel mogelijk afgerond," wordt er opgemerkt. Uit het onderzoek blijkt verder dat 49 procent vrienden adviseren over potentiƫle aankopen, terwijl 82 procent online naar interesse aankopen uitkijkt.

Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de shoppers erop uit is om de op het internet het meest interessante aanbod te vinden en daarvan met zijn vrienden een competitie te maken. Slechts 17 procent van de shoppers geeft aan door het internet meer impulsaankopen gedaan te hebben. "Bedrijven kunnen omzetgroei realiseren door zich te focussen op de voordelen van een product, de prijs en kortingen of coupons," merkt Yahoo nog op.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home