Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, May 25, 2011

Dode hoek grootste probleem voor oudere bestuurders

Zelfs gezonde senioren met een veilig rijverleden en geen enkele aanwijzing van dementie, lopen een groter risico op potentieel gevaarlijke fouten. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Aging Research Unit van Australian National University bij bestuurders van minstens zeventig jaar oud. De onderzoekers merkten op dat de rijvaardigheid met het ouder worden onvermijdelijk achteruit gaat, wat tot extra fouten leidt. De controle op de dode hoek blijkt het belangrijkste probleem, gevolgd door de volgen van de aangewezen rijvakken en het gebruik van de richtingaanwijzers.

"De studie zou mogelijk tot de overweging kunnen leiden om bijkomende cognitieve trainingen te voorzien voor oudere autobestuurders," zegt onderzoeksleider Kaarin Anstey, psycholoog aan de Aging Research Unit, tegenover het webmagazine Medicalnewstoday.com. "Bovendien zou het onderzoek ook gevolgen kunnen hebben voor het ontwerp van wegen, verkeerstekens en wagens." In 17 procent van de tests moest de begeleider ingrijpen om een probleemsituatie te vermijden.

"Onder meer kan de achteruitgang in de hersenfuncties aanleiding geven tot moeilijkheden om de concentratie te bewaren, ondanks de vele afleidingen," zegt Anstey. "Ook het nemen van snelle beslissingen en het ontwijken van andere voertuigen of voetgangers kan door het ouder worden minder vanzelfsprekend worden." Anstey voegt er aan toe dat mannen in het onderzoek geen betere prestaties lieten optekenen dan vrouwen. Bestuurders die de vijf jaar voordien een ongeval hadden gehad, bleken ook de meeste fouten te maken.

Anstey merkt op dat de beperking op een rijbewijs op basis van leeftijd echter geen zin heeft. "Dat zou immers geen enkele impact hebben op het aantal oudere bestuurders met een cognitieve beperking," voert de onderzoekster aan. "Er zouden dan ook gerichte tests moeten worden opgezet om de cognitieve capaciteiten van de oudere bestuurders te bepalen."

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home