Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, May 12, 2011

Clutter nog altijd belangrijkste probleem voor digitale reclame

Digitale media vormden het voorbije jaar een minder efficiënt reclameplatform dan de traditionale kanalen. Dat is de conclusie van een rapport van de Fournaise Marketing Group. Ondanks de groeiende populariteit van tablets, smartphones en sociale netwerken, daalde de efficiëntie van de digitale reclameplatformen het voorbije jaar volgens het rapport met 4 procent. Dat is volgens de onderzoekers de eerste terugval in de geschiedenis.

Die terugval is volgens Fournaise vooral te wijten aan de clutter die de consumenten van digitale media ervaren, waardoor 98 procent van de reclames worden afgewezen en er slechts een engagement van 2 procent werd opgetekend. De beste digitale formaten bleken volgens Fournaise elektronische direct mail en betaalde zoekopdrachten, al werd ook daar een terugval opgetekend. De laagste scores werden opgetekend door display-reclame, rich media, online video en sponsoring.

In het rapport wordt opgemerkt dat de traditionele reclamekanalen een efficiëntie van 57,8 procent laten optekenen, tegenover een score van 55 procent voor de digitale alternatieven. De onderzoekers merken op dat voor consumentenmerken een combinatie van televisiespots, direct marketing en activiteit op de winkelvloer, ondersteund door sampling, de sterkste prestaties laat optekenen. In de zakelijke reclamemarkt blijken direct marketing, magazinereclame, referrals en telemarketing de beste resultaten op te leveren.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home