Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, May 11, 2011

Marketeers vooral ontevreden over strategie reclamebureau

Ontevredenheid met de strategie of het uitgangspunt van het reclamebureau is voor marketeers de belangrijkste reden om voor zijn publicitaire campagnes een andere partner te overwegen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau RSW-US. Volgens de onderzoekers is die ontevredenheid voor 40 procent van de marketeers reden om de samenwerking te herbekijken. Ontevredenheid over het creatieve werk wordt door 37 procent van de marketeers aangehaald.

Op de vierde plaats volgt een gebrek aan proactief optreden van het reclamebureau (28 procent). "Met een score van 20 procent wordt pas daarna het gebrek aan kostenmanagement ter sprake gebracht," voeren de onderzoekers aan. Bij de zoektocht naar een nieuw reclamebureau blijken marketeers een eerste selectie van drie tot vijf kandidaten te maken vooraleer een definitieve keuze te maken (69 procent). Slechts 14 procent wil minstens zes bureaus selecteren en 18 procent wil de selectie tot maximaal twee kandidaten beperken.

Bij de keuze van een nieuw bureau wordt volgens de marketeers in eerste instantie gekeken naar de specialiteit of het type van de kandidaat (43 procent), gevolgd door een hedendaagse benadering (41 procent). Daarna volgen mond-aan-mond reclame van een andere marketeer (38 procent) en een aanbeveling van een collega (36 procent). Volgens 77 procent van de marketeers is een inzicht in de markt een cruciaal element in de uiteindelijke selectie, gevolgd door creativiteit (72 procent), inzicht in het bedrijfsbeleid (63 procent) en een vernieuwende en frisse aanpak (60 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home