Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, May 12, 2011

Chinese luchtvaartmaatschappijen moeten internationaler worden

De Civil Aviation Administration of China (CAAC) zegt de Chinese luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen om hun vloot met meer wide-body toestellen uit te breiden. Ook zegt de Chinese luchtvaartautoriteit maatregelen te zullen nemen om de carriers te stimuleren om de internationale markt te verkennen. Li Jiaxiang, hoofd van de Chinese luchtvaartautoriteit, stelt dat de Chinese vloot in totaal 2.600 vliegtuigen omvat, maar daarin kunnen slechts een 150-tal wide-body toestellen worden aangetroffen.

Single-aisle vliegtuigen vertegenwoordigen op dit ogenblik 80,2 procent van de totale Chinese vliegtuigvloot. Daarnaast zijn er nog een 150-tal regionale toestellen die minder dan honderd passagiers kunnen vervoeren. "Een aantal luchtvaartmaatschappij bestempelen wide-body vliegtuigen zelfs als een last," merkt Li Jiaxiang op tegenover de krant China Daily. "Maar met de strakke schema's op de grote luchthavens en de globalisering van de luchtvaart, zal dit type toestel bijzonder nuttig worden."

Li Jiaxiang merkt op dat de hogesnelheidstreinen steeds meer de binnenlandse transportmarkt zullen domineren, terwijl bovendien steeds meer Chinezen naar het buitenland reizen. Dat biedt de Chinese luchtvaartsector volgens Li Jiaxiang nieuwe opportuniteiten. "Chinese luchtvaartmaatschappijen investeerden in het verleden vooral in de binnenlandse markt. Daardoor is hun aandeel op de internationale markt op vijf jaar tijd van 45,3 procent tot 44 procent teruggevallen."

De topman van de Chinese luchtvaartautoriteit benadrukt dat de Chinese maatschappijen zich bij hun internationale activiteiten vooral focussen op Japan, Zuid-Korea en Zuidoost-Aziƫ. "Dat heeft de sterkte van de Chinese luchtvaartsector op de internationale markt ondermijnd," voert hij aan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home