Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, May 23, 2011

Aziatische marketeers terughoudend met sociale media

Vele Aziatische marketeers en reclamemakers negeren de mogelijkheden van digitale media zoals sociale netwerken en blogs. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau XM-Asia. Er wordt daarbij opgemerkt dat vele Aziatische bedrijven slechts een symbolische aanwezigheid hebben in sociale media en blijven nog altijd blijven baseren op de traditionele reclamevormen. Daarbij wordt aangevoerd dat gekochte campagnes 60 procent van alle digitale marketingcampagnes vertegenwoordigen, tegenover telkens slechts 20 procent voor eigen websites en activiteiten in sociale media.

"Daarmee gaan de bedrijven voorbij aan het feit dat de digitale marktplaats gecontroleerd wordt door de consumenten, die een grotere waarde hecht aan aanbevelingen van vrienden en familie op sociale mediaplatformen dan aan reclamecampagnes," voeren de onderzoekers aan. "Engagement in het huidige digitale tijdperk vergt een meer gesofisticeerde tactiek dan het louter periodiek lanceren van campagnes over verschillende platformen."

Er wordt aan toegevoegd dat sociale media ook bij digitale marketeers in de regio slechts 20 procent van de totale bestedingen vertegenwoordigen. Bij die marketeers gaat 60 procent van de inspanningen naar eigen websites, terwijl 30 procent wordt besteed aan aangekochte campagnes. "In een optimale verdeling zou 60 procent van de bestedingen naar sociale media moeten gaan, terwijl 30 procent zou moeten worden geïnvesteerd in eigen websites en slechts 10 procent in aangekochte campagnes," merkt XM-Asia nog op.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home