Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, May 27, 2011

Amerikaanse ziekenhuizen maken reclame voor robot-chirurgie

Vele Amerikaanse ziekenhuizen pakken op hun websites uit met de voordelen van robot-chirurgie, zonder dat er wetenschappelijk bewijs wordt aangevoerd voor die claims. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Amerikaanse Johns Hopkins University. De onderzoekers merken op dat 40 procent van de onderzochte ziekenhuizen uitsluitend terugvallen op de beweringen van de fabrikanten dat robot-chirurgie beter is dan de conventionele alternatieven, wat volgens de Johns Hopkins University niet bewezen is en misleidend werkt.

"De resultaten doen vooral vragen rijzen omdat de consument op de websites van ziekenhuizen moeten terugvallen voor betrouwbare informatie," merkt onderzoeksleider Marty Makary op. "Het is de eerste keer dat medische fabrikanten content creëren voor de websites van ziekenhuizen om de de consument te informeren. Dat is een beangstigende trend." Makary voert aan dat robot-chirurgie de voorbije vier jaar in de Verenigde Staten met meer dan 400 procent is gegroeid.

"Robot-chirurgie is één van de grote moderne hypes," merkt Makary op. "Het publiek gaat er vanuit dat de inzet van meer technologie ook leidt tot een betere geneeskunde." Voorstanders zeggen dat robot-chirurgie minder grote ingrepen vergen, een grotere precisie realiseren, minder pijn veroorzaken en een kortere ziekenhuisopname noodzakelijk maken. Maar volgens Marty Makary kunnen er voor die beweringen geen bewijzen worden aangebracht.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home