Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, May 27, 2011

Incentives moeten praktische bezwaren omzeilen

Incentives kunnen huiseigenaars aanzetten om te investeren in energie-besparende maatregelen. Dat is de conclusie van een experiment van de University of Salford in het Engelse dorp Timperley, in de omgeving van Manchester. De onderzoekers merkten daarbij op eigenaars van woningen bereid waren om te investeren in duurzame technologieën en toepassingen in ruil voor niet-financiële beloningen, zoals gratis abonnementen voor het openbaar vervoer of opleidingscheques.

"Onderzoeksleider Erik Bischard stelt dat het beslissingsproces van het individu op vijf pijlers rust," merkt BBC News op. In de eerste plaats moet volgens Bischard het probleem worden begrepen en moet er ook een bekommernis over het onderwerp aanwezig zijn. Daarnaast moet men echter ook weten wat er kan gedaan worden en moet er een overtuiging zijn dat de actie het probleem kan verhelpen. Tenslotte speelt ook de perceptie over de reactie van de omgeving een rol.

Beloningen kunnen volgens Bischard een impact hebben op dat beslissingsproces. "Incentives kunnen een aantal van die vragen en mogelijke bezwaren omzeilen en het individu rechtstreeks leiden naar de vraag of de actie hem één of ander voordeel zal opleveren," merkt hij op. In het experiment kozen alle respondenten voor energie-besparende maatregelen. Ondanks hoge incentives bleek daarentegen niemand geïnteresseerd te zijn in maatregelen tegen overstromingen, hoewel studies hebben aangewezen dat Timperley in een toekomstig risico-gebied ligt.

"De incentives bleken niet op te kunnen tegen de scepsis van de respondenten over de noodzaak van de maatregel," merkt Bischard op.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home