Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 02, 2011

Groeiende concurrentie voor grote reclamegroepen

De wereldwijde reclamesector is lange tijd gedomineerd door het kwartet WPP, Omnicom, Interpublic en Publicis, maar er lijkt een beweging op gang gekomen te zijn die voor een grotere concurrentie in de sector zou moeten zorgen. Waarnemers stellen dat een aantal holdings de voorbije periode begonnen te zijn met het opkopen van kleine onafhankelijke reclamebureaus om mini-conglomeraten te creëren. Volgens de analisten is er op de reclamemarkt ook plaats voor nieuwe spelers.

"Een aantal jonge reclamegroepen - zoals het Amerikaanse Project Worldwide, het Britse Engine en het Zuid-Koreaanse Cheil - hebben zich opvallend actief getoond op de overnamemarkt," merkt het magazine Advertising Age op. "Ook een aantal oudere bedrijven, zoals MDC Partners en Dentsu, blijken geïnteresseerd te zijn in de overname van kleine bureaus." Bob Vallee, chief executive van Project Worldwide, merkt op vooral jonge bureaus te willen aantrekken die niet in de traditionele reclamesector van Madison Avenue zijn opgegroeid.

Tegelijkertijd rijst bij een aantal waarnemers de vraag of het holding-model in de reclamesector nog wel zin heeft. "Ben Kunz, directeur strategische planning bij het bureau Mediassociates, is van mening dat deze holdings de creativiteit vertragen," stipt Advertising Age nog aan. "De holdings hebben de neiging om bureaus aan te trekken die zich aan de mature kant van het spectrum bevinden, waar men zich mogelijk op de grootste afstand bevindt van de innovatie die door nieuwe media worden gevoed. Bovendien hebben deze holdings ook een zwaardere kostenstructuur."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home