Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 02, 2011

Consument begrijpt aanwezigheid merken in sociale media niet

Merken moeten nog een lange weg afleggen vooraleer ze op sociale media dezelfde band met de consumenten kunnen leggen dan via hun officiƫle websites. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Shoppercentric. In het rapport wordt opgemerkt dat slechts 6 procent van de internetgebruikers beroep doet op sociale mediaplatformen om goederen of diensten aan te kopen. Daarentegen maakt 63 procent van de consumenten gebruik van andere websites om aankopen te doen.

Shoppercentric voegt er aan toe dat slechts 9 procent van de consumenten aangeeft op sociale media een fan of volgeling te zijn van merken. "Bovendien zegt 37 procent niet in te zien waarom merken accounts hebben in sociale media," wordt er aan toegevoegd. Danielle Pinnington, managing director van Shoppercentric, merkt dan ook op dat het gebruik van sociale netwerken en mobile commerce in een zakelijke context nog steeds in de eerste fase van zijn ontwikkeling staat.

Pinnington merkt wel op dat de aanwezigheid van bedrijven in sociale media in de toekomst belangrijkers kunnen zijn. "Jonge consumenten zijn immers meer geneigd om die interactie aan te gaan dan oudere generaties," voert ze aan. Daarbij voert Pinnington aan dat in de leeftijdsgroep tussen zestien en vierentwintig jaar 38 procent van de consumenten merken volgt, tegenover slechts 18 procent in de leeftijdsgroep tussen vijfendertig en vierenveertig jaar en bij vijfenvijftigplussers.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home