Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, April 01, 2011

Groot-Brittanniƫ start een nationale online radio-platform

In Groot-Brittanniƫ hebben een aantal grote radiostations de krachten gebundeld om het online publiek van de sector uit te breiden. Het internet vertegenwoordigt slechts 3 procent van het Britse radiopubliek en de groei blijft heel beperkt. Tim Davie, directeur audio en radio bij de BBC, geeft daarbij aan dat de radio-industrie niet de innovatie van de televisiesector heeft getoond. De lancering van UK Radioplayer kan volgens hem een platform zijn om een gedeelte van die achterstand goed te maken.

Met UK Radioplayer krijgen de Britse radiozenders een gezamenlijke interface met een aantal standaard-functies, maar de individuele deelnemers krijgen wel de mogelijkheid om hun persoonlijke platform aan te passen en reclame in hun programmering op te nemen. Er wordt wel opgemerkt dat het gemeenschappelijke platform niet noodzakelijk zal leiden tot dezelfde kwaliteit van audiostream. Die kwaliteit hangt immers van de keuzes die de individuele radiozenders maken.

In eerste instantie zal UK Radioplayer alleen functioneren op apparaten die met het Flash-platform van Adobe zijn uitgerust. Daarmee kan UK Radioplayer de meeste computers en een aantal mobiele telefoons en tablets bereiken. Michael Hill, managing director van Radioplayer, merkt echter op dat er binnenkort ook een versie voor Apple zal volgen. Het platform biedt de consument in totaal 150 Britse radiozenders aan. In het aanbod zijn onder meer ook audio-on-demand en een zoekfunctie voorzien.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home